Statuten

Iedere paardensportvereniging, aangesloten bij de KNHS, werkt met de modelstatuten voor KNHS verenigingen. Deze modelstatuten worden ingevuld en vastgelegd bij een notaris en de KvK. Deze modelstatuten passen in het bestuurlijk huis van de KNHS waarin de KNHS Statuten leidend zijn samen met KNHS Regiostatuten en het KNHS Algemeen Reglement en Wedstrijdreglementen. Alle statuten zijn besproken en akkoord bevonden door de Ledenraad, bestuur en directie KNHS. Hieronder volgt onze procedure voor de statuten voor KNHS-verenigingen en vind je de download van de modelstatuten verenigingen en bijpassende FAQ.

Procedure modelstatuten KNHS-verenigingen

1. Nieuwe KNHS verenigingen stellen hun statuten op volgens de KNHS modelstatuten voor verenigingen, versie juni 2021. Deze worden toegestuurd en besproken tijdens een intakegesprek met een KNHS accountmanager. 

2. Bestaande KNHS verenigingen (voor juni 2021), krijgen tot juni 2026 de tijd om hun bestaande verenigingsstatuten (modelversie april 2004) te vervangen door de nieuwe modelstatuten KNHS (versie juni 2021). Hierbij kunnen ze gebruik maken van het collectiviteitsaanbod via de KNHS bij notarissen Mr. P. van Beek en Mr. J.F.V.N. Verploegen te Wijchen.  

3. Het bestuur vult in de modelstatuten de open velden in, specifiek voor de vereniging, zoals benamingen, plaats, bestuursleden en datum.

4. De vereniging stuurt de ingevulde modelstatuten naar de notaris voor het opstellen van de concept-akte van de statuten.  

5. Het bestuur roept de ALV bijeen ter bespreking en goedkeuring van de concept akte van de nieuwe statuten en legt dit vast in de notulen. Er is een tweederde meerderheid van de stemmen nodig om de statuten aan te nemen. 

6. De vereniging stuurt de goedgekeurde concept statuten naar de notaris voor het opmaken van de akte. Zodra deze statuten zijn gepasseerd, gaat er een digitaal afschrift naar de KNHS voor vastlegging in het verenigingsdossier samen met een afschrift van de KvK.

7. Indien er aanpassingen zijn gewenst op de modelstatuten, dan legt een vereniging deze aanpassingen neer bij de notaris ter controle of dit niet in strijd is met de WBTR. Een notaris kan overleggen met de jurist van de KNHS of dit tevens niet in strijd is met de KNHS statuten. Soms ligt een passage in het algemeen reglement van de vereniging meer voor de hand. Deze kan namelijk zonder tussenkomst van een notaris aangepast worden.

8. Aanpassingen op de modelstatuten van de KNHS komen altijd voor rekening van de eigen bestuurlijke verantwoordelijkheid van de vereniging, aangezien iedere vereniging een zelfstandige vereniging is met eigen statuten.

9. De KNHS zal steekproefsgewijs statuten controleren of deze in lijn zijn met de KNHS modelstatuten. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan een aanpassing hiervan gevraagd worden, wat mogelijk extra notariskosten met zich mee kan brengen en de bijeenroeping van een (bijzondere) ALV voor wijziging van deze statuten.

10. De (nieuwe) statuten van de vereniging, opgemaakt door de notaris, kunnen gestuurd worden naar accountmanagement@knhs.nl ter vastlegging in het verenigingsdossier en steekproefsgewijze controle.  

Advies en ondersteuning 
Voor juridische vragen kunt u zich als bestuur richten tot uw notaris. De notaris kan bij vragen of onduidelijkheden contact opnemen met Hester van der Bij, KNHS advocaat, directiesecretariaat@knhs.nl of 0577 - 408 235. 

Voor advies in het proces richting nieuwe statuten, kunt u zich als bestuur richten tot Christel de Boer, manager sportaanbieders, c.de.boer@knhs.nl of 06 - 11 62 77 08.

Vernieuwde KNHS Modelstatuten voor verenigingen en Checklist Goed Sportbestuur

In de vernieuwde statuten zijn nieuwe artikelen opgenomen vanuit de WBTR regeling, maar ook passend bij de nieuwe KNHS Statuten. Tot die tijd is het goed om als vereniging in de bestuursvergadering en mogelijk ook ALV met elkaar af te spreken dat de intentie er is om de nieuwe modelstatuten op termijn invulling te geven en tot dit tijd volgens deze statuten te besturen. 

Collectiviteit wijziging Statuten 

Vanuit de KNHS kunnen KNHS-verenigingen en kringen gebruik maken van een collectieve regeling om de Statuten aan te passen aan de nieuwe modelstatuten van de KNHS. Deze voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in de nieuwe wet WBTR, die vanaf 1 juli 2021 voor alle verenigingen geldt. Bruggink & van Beek Notarissen kan voor alle KNHS-verenigingen de benodigde werkzaamheden uit te voeren vanuit dit collectief.

Onderstaand kunt u de informatie lezen over het aanbod van notarissen Mr. P. van Beek en Mr. J.F.V.N. Verploegen, verbonden aan Bruggink & van Beek Notarissen, Oosterweg 6, 6602 HD Wijchen.

Wilt u als vereniging van onderstaand aanbod gebruik maken, in verband met de wijziging van de statuten, dan kunt u een mail sturen aan mevrouw Rensen l.rensen@bvbnotarissen.nl met als bijlagen:

  1. Een recent uittreksel uit het handelsregister
  2. De geldende statuten van de betreffende vereniging
  3. De gegevens van de contactpersonen van de betreffende vereniging met hun mailadressen en telefoonnummers.

Check eerst als bestuur of de in het handelsregister ingeschreven gegevens correct zijn, zodat de notaris de juiste personen in de statuten kan vermelden.

De werkzaamheden bestaan uit:

  1. Het opstellen van de conceptakte
  2. Het opmaken van de notulen
  3. Het passeren van de akte conform de modelstatuten van de KNHS
  4. Het afgeven van afschriften van de akte.
Honorarium per akte van statutenwijziging conform model € 175,00
Tarief kwaliteitsfonds KNB (per notariële akte) € 8,22
Kantoorkosten € 55,00
21% B.T.W. € 50,03
Kamer van Koophandel € 16,90
Totaal € 305,15

Mocht blijken dat er meer werkzaamheden dienen te worden verricht dan gebruikelijk is, dan zullen hiervoor meerkosten in rekening worden gebracht. Dit zal vooraf worden gecommuniceerd door Bruggink & van Beek Notarissen.